תפילין מהודרות: תפילין מורכב מיחידה אחת ובתוכו חמישה קלפים הכתובים בכתיבה תמה.
תפילין מהודרות מורכבות מיחידה בהמה גסה שלמה.
חובת מצות הנחת תפילין, בכל בקר, לצעיר שמלאו לו שלש עשרה כנאמר
דברים פרק יא, פסוק יח
וְשַמְתֶּם אֶת דְּבָרַי אֵלֶּה עַל לְבַבְכֶם וְעַל נַפְשְׁכֶם וּקְשַׁרְתֶּם אתָם לְאוֹת עַל יֶדְכֶם וְהָיוּ לְטוֹטָפת בֵּין עֵינֵיכֶם:
והיו לטוטפות בין עיניך.
תפילין מצויות בתוך הבית – זוהי קופסה של יד וראש. לבתים קשורות רצועות ולהן קשרים בצורה ייחודית. בתוך הבתים נמצאות פרשיות התפילין. בית היד נמצא בו חלל אחד לאכסון פרשיה אחת. בית הראש לו ארבעה חללים לאכסון ארבע פרשיות.
סוגי הבתים: מן הבהמה הגסה ומן הבהמה הדקה.
יש והבתים עשויים מקשה אחת, מחתיכת עור אחת. ויש והבתים תפורים ממספר חתיכות.
זוג תפילין בהמה גסה נחשב נאה מאוד ומטבעו היקר ביותר. התפירה בבהמה גסה נחשבת איכותית יותר מתפירה מן הבהמה הדקה.
רצועות התפילין כדאי להן להיות מעור משובח עם נטיה לגמישות וברק.
ארבע פרשיות מן התורה נכתבות פעמיים. פעם אחת על קלף אחד, ופעם שניה על ארבע רצועות של קלפים.
קַדֶּשׁ לִי כָל בְּכוֹר פֶּטֶר כָּל רֶחֶם בִּבְנֵי יִשְרָאֵל בָּאָדָם וּבַבְּהֵמָה לִי הוּא: (שמות יג, א-י)
וְהָיָה כִּי יְבִאֲךָ יְהוָֹה אֶל אֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי כַּאֲשֶׁר נִשְׁבַּע לְךָ וְלַאֲבתֶיךָ וּנְתָנָהּ לָךְ: (שמות יג, יא-יז)
שְׁמַע יִשְרָאֵל יְהוָֹה אֱלהֵינוּ יְהוָֹה אֶחָד: (דברים ו, ד'-ט')
וְהָיָה אִם שָׁמעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְותַי אֲשֶׁר אָנכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם לְאַהֲבָה אֶת יְהוָֹה אֱלהֵיכֶם וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם וּבְכָל נַפְשְׁכֶם: (דברים יא, יג-כב)
חשיבות מיוחדת לצורת הכתיבה ואחידותה. כמו גם רמתה על התגין ויופיה. הקלף שעליו נכתבות הפרשיות מעובד מעור בהמה או חיה טהורה. יש והקלף משוח, ויש שאינו משוח.
בכלל, עבודת הכנת בתי התפילין כמו כתיבת תפילין וגלילתן בפנים נחשבת עבודה מקצועית ביותר הנעשית על פי הלכה מחמירה.
להזכירכם: תפילין משמשות את הנער הצעיר שנים רבות. טוב יעשו ההורים באם ישקיעו מחשבה אחת קודם טרם קנית התפילין בענינם. חשוב מאוד לשים דגש על רמת גימורם של התפילין ועל הפרשיות שבתוכם.
ניתן להזמין מזוזות כשרות וטובות, תפילין מהודרות מבהמה גסה וכשרה.
מלכים א פרק ח, פסוק כח
וּפָנִיתָ אֶל-תְּפִלַּת עַבְדְּךָ וְאֶל-תְּחִנָּתוֹ יְהוָה אֱלהָי לִשְׁמעַ אֶל-הָרִנָּה וְאֶל-הַתְּפִלָּה
אֲשֶׁר עַבְדְּךָ מִתְפַּלֵּל לְפָנֶיךָ הַיּוֹם:
'תפילין' בגימטריה "מתפלל".פסוק כט
לִהְיוֹת עֵינֶךָ פְתֻחת אֶל-הַבַּיִת הַזֶּה לַיְלָה וָיוֹם אֶל-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אָמַרְתָּ יִהְיֶה שְׁמִי
שָׁם לִשְׁמעַ אֶל-הַתְּפִלָּה אֲשֶׁר יִתְפַּלֵּל עַבְדְּךָ אֶל-הַמָּקוֹם הַזֶּה:
פסוק ל
וְשָׁמַעְתָּ אֶל-תְּחִנַּת עַבְדְּךָ וְעַמְּךָ יִשְרָאֵל אֲשֶׁר יִתְפַּלְלוּ אֶל-הַמָּקוֹם הַזֶּה וְאַתָּה
תִּשְׁמַע אֶל-מְקוֹם שִׁבְתְּךָ אֶל-הַשָּׁמַיִם וְשָׁמַעְתָּ וְסָלָחְתָּ:
תפילין מניחין על הזרוע ועל המצח. מכאן יש לו קשר ישיר עם קין והבל. 'קין והבל' בערך 'אבר' ואף ג"ר משל נפש שלא תוקנה מישראל. 'תפילין' על הראש משלים על המצח 'אות קין' יחד עם י"ג עיקרים בעבור 'פדיון נפש'. מנגד קרבת הלב מתוקנת על ידי הבל.
1. שמות פרק יג
פסוק טז
וְהָיָה לְאוֹת עַל יָדְכָה וּלְטוֹטָפת בֵּין עֵינֶיךָ כִּי בְּחזֶק יָד הוֹצִיאָנוּ יְהוָֹה מִמִּצְרָיִם:
2. דברים פרק ו
פסוק ח
וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת עַל יָדֶךָ וְהָיוּ לְטטָפת בֵּין עֵינֶיךָ:
קושרים 7 פעמים על הזרוע 3 פעמים על האצבע ו3 פעמים על היד להחזיק את בית התפילין. סה"כ 13 פעם בשם י"ג שערי הרחמים.
קין זוכה "לְטטָפת בֵּין עֵינֶיךָ". הבל זוכה לחיבור הלב זהו "לְאוֹת עַל יָדֶךָ".
3. דברים פרק יא
פסוק יח
וְשַמְתֶּם אֶת דְּבָרַי אֵלֶּה עַל לְבַבְכֶם וְעַל נַפְשְׁכֶם וּקְשַׁרְתֶּם אתָם לְאוֹת עַל יֶדְכֶם וְהָיוּ לְטוֹטָפת בֵּין עֵינֵיכֶם:
'תפילין', אחרת "נפליתי".
"נפליתי" מכמה אופנים. תחילה על הפליה בין ישראל למצרים. שנית, בגין הנסים והנפלאות שקרו. שלישית על המכות שנחתו על המצרים. ורביעית על המחלות הכה קשות שפסחו על בני ישראל.
"נפליתי" ערכו 580 חסר 420 לאלף, שזה י' פעמים מ"ב משמות האלהים, אלו י' המכות אשר פסחו על בני ישראל. נ'-פליתי, זו האות נ' אשר ירדה מעולמה, מעולם אדם קדמון משל נ' שערי קדושה. זה אות הקדש אשר ליותה את בני ישראל בדרכם לקבל את אות הברית, את התורה והמצוות.
1. שמות פרק ט
פסוק ד
וְהִפְלָה יְהוָה בֵּין מִקְנֵה יִשְרָאֵל וּבֵין מִקְנֵה מִצְרָיִם וְלא יָמוּת מִכָּל לִבְנֵי יִשְרָאֵל דָּבָר:
2. דברים פרק ז
פסוק טו
וְהֵסִיר יְהוָֹה מִמְּךָ כָּל חלִי וְכָל מַדְוֵי מִצְרַיִם הָרָעִים אֲשֶׁר יָדַעְתָּ לא יְשִימָם בָּךְ וּנְתָנָם בְּכָל שׁנְאֶיךָ:
תהלים פרק קלט
פסוק יד
אוֹדְךָ עַל כִּי נוֹרָאוֹת נִפְלֵיתִי נִפְלָאִים מַעֲשֶיךָ וְנַפְשִׁי ידַעַת מְאד:
"נוראות", אחרת 'אות-ארון', ואף 'אות-אור-ן' מהו? 'תפילין ראש' בגימטריה 'תפארת', הוא האות אשר מניחים לטוטפת בין עיניך להעמיד בראש את 'ארון הקדש', זה, האור והתורה והמצוה לנגד, ממנו שויתי אלהים לפני. 'תפילין יד' בגימטריה "חלמיש למעינו", זהו האות שיונח על הזרוע שיוליך את האדם גם בדרך חתחתים ויצילו ויביאו למנוחתו. ועוד, מייצג את 'בית המקדש', הוא הלב. שהראש והלב יתחברו לאותם מטרות, על כן "ונפשי ידעת מאד". כי דעת לנפש כמו מים לצמא כמו אוכל לרעב.
היה הראשון לכתוב סקירה “תפילין מהודרות ומפוארות: מנער ועד זקן לשנים ארוכות”